ROK SZKOLNY 2019/2020

WYŚLIJ DOBRĄ WIADOMOŚĆ PRZEZ TWOJE OKNO

Akcja polega na sfotografowaniu na tle widoku z okna książki, której tytuł jest przekazem pozytywnej energii, optymizmu i nadziei na szybkie spotkanie w murach IX LO. W związku z sytuacją zamknięcia    i izolacji społecznej, w której wszyscy się znaleźliśmy, udział w akcji jest formą  autoterapii i radzenia sobie z tym problemem. Można go też traktować jako element biblioterapii.

KWARANTANNA DLA KSIĄŻEK

smart

DZIEŃ KOBIET W BIBLIOTECE

6 marca świętowaliśmy  Dzień Kobiet. W bibliotece pojawiła się wystawka książek z motywem kobiety zatytułowana Kobiety nigdy nie są nudne. Spośród nich można było wypożyczyć tę, która wydała się  Czytelnikom najciekawsza. Każda z prezentowanych książek opatrzona była informacją, jakiego typu kobieta jest jej bohaterką. Wśród proponowanych pozycji znalazły się m.in. Prowadź swój pług przez kości umarłych Noblistki Olgi Tokarczuk, Pani Bovary Gustawa Flauberta, czy Krystyna, córka Lawransa Sigrid Unsted. Za każdą wypożyczoną książkę Czytelnik otrzymywał niespodziankę w postaci Rafaello.

PĄCZEK ZA KSIĄŻKĘ

W tłusty czwartek 20 lutego wystarczyło wypożyczyć książkę inną, niż lektura, by otrzymać z biblioteki  pyszny pączek!

DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI

CZY WIECIE, ŻE…

Literacką Nagrodę Nobla za rok 2018 otrzymała Olga Tokarczuk. Polska pisarka w Sztokholmie odebrała dyplom oraz złoty medal z rąk króla Karola XVI Gustawa. Doceniono ją za takie powieści jak BieguniKsięgi Jakubowe,  Podróż ludzi Księgi  i  Prowadź swój pług przez kości umarłych.  Akademia Szwedzka przyznała Oldze Tokarczuk literackiego Nobla za:  „narracyjną imaginację oraz encyklopedyczną pasję, które reprezentują przekraczanie granic jako formę istnienia”.

23. Nagroda Literacka Nike trafiła 6 października do Mariusza Szczygła za tom reportaży Nie ma.

Biblioteka z tej okazji przygotowała wystawkę z publikacjami laureatów.

dav
dav
dav

DZIEŃ CHŁOPAKA

Z okazji Dnia Chłopaka 30 września w bibliotece szkolnej odbyła się akcja „Tost za książkę”. Na każdego chłopaka, który wypożyczył nie lekturę czekała niespodzianka – słodki tost z nutellą.

dav
dav

WIELKI MARATON CZYTELNICZY

Już po raz kolejny uczniowie „Dziewiątki” brali udział w Wielkim Maratonie Czytelniczym, konkursie literackim, którego celem jest popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Uczestnicy Maratonu musieli przeczytać następujące książki :

  • Douglas Adams, Autostopem przez Galaktykę
  • Ray Bradbury, 451 stopnia Fahrenheita
  • Ryszard Kapuściński, Pińsk [w: tegoż:] Imperium
  • Andrzej Pilipiuk, Litr ciekłego ołowiu
  • Barbara Piórkowska, Szklanka na pająki
  • Terry Pratchett, Wolni Ciut Ludzie

i prawidłowo rozwiązać test z ich treści. W naszej szkole do konkursu zgłosiło się piętnastu uczestników. Najlepsze wyniki uzyskał Tymon Mańkowski i zdobył 93 punkty. Tymon otrzymał WYRÓŻNIENIE. Niewiele mniej, bo 91 punktów uzyskał Mikołaj Limanówka, a na trzecim miejscu uplasowała się Klaudia Kustosz z 83 punktami.

NARODOWE CZYTANIE W DZIEWIĄTCE

Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez Prezydenta RP od 2012 roku. Została zainicjowana wspólną lekturą Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W 2013 roku w całej Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, a podczas następnych edycji przeczytano kolejno: Trylogię Henryka Sienkiewicza  Lalkę Bolesława Prusa, Quo vadis Sienkiewicza, Wesele Stanisława Wyspiańskiego,          i Przedwiośnie Stefana Żeromskiego. W 2019 roku czytano Nowele polskie.

W „Dziewiątce” 9 września czytaliśmy Sachem Henryka Sienkiewicza oraz Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą)  Bruno Schulza.

ROK SZKOLNY 2018/2019

KSIĄŻKI ZA 15 TYSIĘCY

Szkolna biblioteka wzbogaciła się o książki za ponad 15.000 zł w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 

Za tę kwotę zakupiliśmy 613 książek, z czego  prawie 140 to lektury. Lista zakupów stanowiła efekt szeroko zakrojonej akcji, mającej na celu rozpoznanie potrzeb czytelniczych w IX LO. Odbyły się konsultacje z uczniami, rodzicami i nauczycielami.  

             W czasie jego realizacji zorganizowano i przeprowadzono liczne akcje propagujące czytelnictwo. Część z nich ma formę cykliczną, część trwa przez cały rok szkolny. 

  • „Nie dokonuje odkrycia ten, kto nie bada niemożliwości” Projekt zakładał wybór książek popularnonaukowych spośród zakupionych w ramach NPRCz przez uczniów z klasy 2C i 2F zainteresowanych fizyką i dowolną formę prezentacji na forum klasy.  
  • Klub Dyskusyjny „Pozycja obowiązkowa”. Działalność klubu opiera się na formule wyboru nowo zakupionej książki , którą wszyscy członkowie muszą przeczytać w ciągu miesiąca, by potem omówić jej problematykę na spotkaniu w szkolnej czytelni. Moderatorem dyskusji jest zawsze uczeń, którego propozycję grupa wybierze 
  • „Spotkanie z reportażem”. Doskonalenie technik dziennikarskich (reportaż, wywiad) w ramach nauczania katechezy przez media.  
  • „Angielski w sytuacjach życia codziennego”. Projekt w oparciu o książkę M. Filak, F. Radej  Angielski w tłumaczeniach. Sytuacje.  
  • „Liga mówców” projekt całoroczny dla wybranych uczniów z klas I i II. Książki zakupione w ramach NPRC np. „Komunikacja niewerbalna: autoprezentacja…”służą uczniom jako pomoc kształcąca retorykę i umiejętność wystąpień publicznych.  
  • Maraton Czytelniczy” z języka angielskiego. Całoroczny projekt czytelniczy wykorzystujący zakupioną w ramach NPRCz beletrystykę w języku angielskim 
  • „Co nas fascynuje?”– projekt na lekcje wychowawcze w listopadzie i grudniu 2018r. w klasie I A propagujący pasje czytelnicze uczniów z wykorzystaniem  literatury fantasy np. Wiedźmin i kryminału np. Dziewczyna z pociągu.   
  • Przytul książkę na święta” akcja przedświąteczna z 20.12.2018r.  propagująca książki zakupione w ramach NPRC oparta na pomyśle „Randki w ciemno”. Każdy uczeń i pracownik szkoły mógł wybrać i wypożyczyć książkę zapakowaną w świąteczny papier bez możliwości odczytania tytułu. Niektóre opatrzone były notką z intrygującym cytatem lub króciutką recenzją. Pod papierem znajdowała się  świąteczna czekoladka. Tego dnia wypożyczono ponad 60 woluminów. 
  • „Książka tygodnia”- ekspozycja książki (wybranej spośród nowo zakupionych ) na podpórce ustawionej na ladzie bibliotecznej. Najczęściej „znikała” chwilę po wystawieniu , zmieniając się w „Książkę dnia”. 
  • Przystąpienie do programu „Szkoła jest OK” przez grupę nauczycieli, którzy wykorzystują literaturę zakupioną w ramach NPRC do samokształcenia i rozwoju. 
  • „Wiem, jak to powiedzieć, wiem, jak to napisać” –  aktualizacja bazy dydaktycznej skierowanej do młodych obcokrajowców, uczących się w naszej szkole. Zakupione w ramach działania książki do nauki języka polskiego, rozwijania kompetencji czytelniczych mają przybliżyć kulturę naszego kraju, mają pomóc w odnalezieniu się w szkole i nowym środowisku.    

KLUB PLANSZÓWKOWY

Szkolny klub planszówkowy powstał dwa lata temu pod egidą obecnie już naszego absolwenta Karola Kłosa. Jest on zatrudniony w firmie REBEL. Spotkania fanów gier planszowych odbywają się w bibliotece  po lekcjach, gdy chętni ustalą termin na swojej grupie facebookowej.

JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM

„Jak nie czytam, jak czytam” to najpopularniejsza w Polsce akcja czytelnicza. Powstała, by złamać stereotyp nieczytającej młodzieży i zamanifestować, że uczniowie czytają wręcz więcej niż dorośli. Organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole” wraz z bibliotekami i szkołami. 

W czerwcu 2019 r. nasza szkoła po raz pierwszy uczestniczyła w tej akcji. W letni poranek wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły wylegli na dziedziniec i w ciszy, spokoju i beztrosce spędzili lekcję na czytaniu dowolnej książki lub czasopisma. 

Zmień wielkość